Jan 23, 2017

Silvester Šereš - strelac prvog gola u istoriji Partizana!

  Pripremajući četvrti broj Partizanove istorijske sveske pod nazivom PFC Historical, posvećene prvoj ,,duploj kruni" Partizana iz sezone 1946/47, kontaktirali smo dosta ljudi, u želji da saznamo što više podataka iz tog vremena.

  Naime, ne postoji potpuna statistika za te prve posleratne sezone, pa smo pomoć potražili od sportskih radnika, eminentnih sportskih novinara, statističara i navijača. Naravno, nismo zaobišli ni arhive sa starim izdanjima dnevnih novina. U toku te pretrage rešili smo mnoge dileme, saznali mnogo o toj prvoj generaciji Partizanovih fudbalera i došli do nekih podataka koji će po prvi put ugledati svetlost dana u našem izdanju. Verujemo da će sledeća priča biti dobar uvod i prava pozivnica da pročitate naš sledeći PFC Historical.


  Jedno od najbitnijih otkrića do kojeg smo došli je i ime strelca prvog gola u istoriji Partizana. Naime, u svim izdanjima koji su se time bavili, pa čak i u monografijama Partizana, Florijan Matekalo je označen kao strelac prvog gola u istoriji Partizana. Podsetimo se - prva utakmica Partizana u istoriji bila je ona odigrana 6. oktobra 1945. godine, protiv reprezentacije Zemuna, a Partizan je pobedio sa 4-2. Matekalo je proglašen za prvog strelca u istoriji kluba, i to je postao aksiom. Čak je, vrlo često, taj podatak pratila i slika tog, navodno prvog gola, u Partizanovoj istoriji:


Foto: partizan.rs

  Stvari stoje sasvim drugačije. Niti je ovo prvi gol u istoriji Partizana, niti je taj prvi Partizanov gol postigao Matekalo. Bez namere da omalovažavamo nemerljiv doprinos koji je Florijan Matekalo, popularni Čika Conja, dao našem klubu, samo želimo da utvrdimo pravu istinu i postavimo stvari onako kako su se i desile. 

  Na gornjoj slici jeste trenutak kada Matekalo postiže gol, ali to je gol postignut na utakmici Partizan - Pobeda 1-0. Matekalo šalje loptu u mrežu, a iznad njega u svetlom dresu i sa kačketom je golman skopske Pobede Boris Bubi Ivanovski. Bila je to prva prvenstvena utakmica u Partizanovoj istoriji, odigrana 25. avgusta 1946. Partizan je pobedio 1-0, pa se može reći da ovo jeste prvi gol Partizana u istoriji, ali samo kada su u pitanju prvenstveni mečevi. 

  Inače, ne bi bio prvi put da putem ovog bloga ispravljamo neke uvrežene ,,istine". Podsetimo se da smo jednu od prvih slika Partizana u crno-beloj opremi upravo mi ,,dešifrovali" i utvrdili da niti je to prva slika Partizana u crno-belim dresovima, niti je nastala u Budimpešti, već u Ostravi.

 Prvu naznaku da je Silvester Šereš strelac prvog gola u istoriji Partizana, na meču protiv reprezentacije Zemuna, 6. oktobra 1945. dao nam je Saša Petrović, sekretar Stonoteniskog kluba Partizan i vrsni poznavalac istorije Partizanovog sportskog društva. Nešto kasnije, pripremajući četvrti broj našeg fanzina, Igor Todorović Zgro, jedan od članova naše male ekipe koja stoji iza ovog bloga, došao je do kontakta Zoltana Šereša, sina Silvestera Šereša, koji i danas živi u okolini Novog Sada. Uzgred, pokojni Silvester Šereš je osim Partizana, nastupao i za Vojvodinu i Spartak. Malo po malo, došlo se kroz priču i do prve utakmice Partizana, i gospodin Zoltan Šereš je potvrdio da mu je njegov pokojni otac Silvester za života otkrio da je upravo on bio prvi strelac u Partizanovoj istoriji. Nažalost, Zoltan Šereš nije mogao da potkrepi taj podatak nekim dokumentom, slikom ili izveštajem iz novina jer, sticajem okolnosti, sva privatna arhiva Silvestera Šereša više ne postoji. Silvester Šereš je preminuo u januaru 2000. godine. 

  Ipak, kada nas neki podatak zaintrigira, onda pokušamo da idemo do kraja i saznamo sve što možemo. Vraćamo se prvoj utakmici u istoriji Partizana, protiv reprezentacije Zemuna. Do sada, poznat nam je bio rezultat od 4-2 i strelci (Matekalo 2, Šereš, Rupnik), i pri tom nemamo saznanja kakav je rezultat bio posle prvog poluvremena. Sve što postoji je rukom pisani zapisnik sa te utakmice, prezentovan na zvaničnom sajtu Partizana:


 Zapisnik nije baš najprecizniji. Ne kudimo, znamo kakvo je bilo vreme, samo konstatujemo u želji da dođemo do istine. Navodi se Zemun kao mesto odigravanja, a utakmica je odigrana na mestu današnjeg Stadiona Partizana - u Beogradu. Sastav Partizana je prvobitno pogrešno napisan, sa Atanackovićem kao rezervom, pa posle ispravljen - Atanacković je počeo utakmicu. Broj gledalaca se takođe razlikuje od onoga što smo mi pronašli, ali to je ipak stvar procene pa to nećemo smatrati kao previd ili grešku. Videćemo, ipak, da je sporno i dosadašnje navođenje strelaca sa te utakmice. I naravno, opet Zgro, i opet ,,kopanje" po arhivama. A u arhivama ,,Borba" od 7. oktobra 1945, dan posle utakmice Partizana i reprezentacije Zemuna. Krunski dokaz se nalazi upravo u tom izveštaju, u kojem, pored ostalog, piše i sledeće:

   ... Oko 1.000 gledalaca, večinom boraca Armije, došlo je na igralište ,,20. oktobra" da vidi prvi nastup ,,Partizana". U prvom poluvremenu odmah se opaža premoć Armije, koja je čitavo vreme pokazala lepu kombinovanu igru. U 22. minutu iznenadnim prodorom desna polutka Zemuna Jovanović postiže prvi gol. Iza prvog gola igra postaje življa, navala ,,Partizana" je stalno pred golom Zemuna. U 41. minuti levo krilo Šereš niskim udarcem izjednačuje rezultat a malo iza toga ponovnim udarcem povisuje na 2:1. Na početku drugog poluvremena Matekalo daje i treći gol za Armiju. U 16. minuti Rupnik je iskoristio lepo dodanu loptu od Božovića i postigao četvrti gol za Armiju. Pred kraj igre centar Zemuna Hildrih postiže drugi gol za Zemun. Konačan rezultat je 4:2 za tim Armije...


  Ovaj izveštaj potvrđuje da je Šereš postigao prvi gol za Partizan u njegovoj istoriji. Osim toga, iz izveštaja je jasno da je rezultat poluvremena bio 2-1 za Partizan. I da je, prema izveštaju iz ,,Borbe", koji je prilično detaljan za to vreme i svakako mnogo relevantniji od klupskog zapisnika sa utakmice (ručno pisanog, sa pogrešno navedenim mestom odigravanja!) upravo Silvester Šereš postigao dva gola za Partizan na toj utakmici, a ne Florijan Matekalo! Jasno se apostrofira Šereš koji posle gola za izjednačenje ponovnim udarcem povisuje na 2-1.

  Da li verovati šturom zapisniku, koji obiluje greškama i bez faktora strelaca sa utakmice, ili detaljnom novinskom izveštaju? Za nas nema dileme: Silvester Šereš je dao prvi gol u istoriji Partizana, i bio je čak i dvostruki strelac na utakmici protiv Zemunaca! Ako neko pokaže relevantniji i detaljniji izveštaj od ovoga, spremni smo da preispitamo mišljenje. Pre ,,Borbe", pogledali smo i šta je o prvom Partizanovom meču pisala i ,,Politika" ali ona je donela samo šturi izveštaj, bez imena strelaca. 



  Pokušali smo na ovaj način da ispravimo nepreciznost koja se decenijama provlači kroz medije i sportsku štampu i čitavu Partizanovu istoriju. Kao i da ispravimo neku vrstu nepravde prema Silvesteru Šerešu, ne želeći bilo čime da umanjimo zasluge Florijana Matekala. Jer, ni Šereš ni Matekalo nisu krivi što su se podaci poput antičkih ili kosovskih legendi prenosili s kolena na koleno, bez bilo kakve provere.



Tekst priredili:

Igor Todorović Zgro
Aleksandar Pavlović

* Zahvaljujemo se Saši Petroviću i Zoltanu Šerešu na dragocenim informacijama.

 ** Zabranjeno preuzimanje delova teksta ili teksta u celini bez odobrenja autora ili navođenja izvora teksta.

  

 

 


No comments: